Chcąc skutecznie wypozycjonować swój sklep internetowy musisz dostosować go do wytycznych Google i poddać szerokiej optymalizacji. Pozycjonowanie to proces, w którym należy wziąć pod uwagę wiele czynników on-site i off-site – jednym z nich jest linkowanie wewnętrzne.
Linkowanie wewnętrzne – co to jest?
Linkowanie wewnętrze to tworzenie linków wewnątrz tej samej witryny. Przykładowo - internauta odwiedza blog i czyta dany artykuł, w którym wcześniej umieściłam link do jednej z kategorii w sklepie. Po kliknięciu w odnośnik internauta zostaje przeniesiony do konkrentej kategorii na stronie naszego sklepu.
Podstawowym zadaniem linkowania wewnątrz witryny jest utworzenie logicznej i intuicyjnej nawigacji po stronie, dzięki której użytkownicy będą mogli sprawnie odnaleźć interesujące ich podstrony.
Pamiętaj również, że Roboty Google analizując stronę przemieszczają się po linkach umieszczonych w sklepie, dlatego linkowanie wewnętrze wpływa przede wszystkim na poprawę indeksowania sklepu przez roboty. W praktyce oznacza to zwiększenie szybkości indeksowania nowych podstron, a tym samym na zwiększenie widoczności na różne frazy kluczowe.
Zatem jak możesz zauważyć linkowanie ważne jest zarówno dla robotów Google, w celu zapewnienia zrozumienia struktury naszej strony, jak i dla użytkowników – by zapewnić im lepsze doświadczenia i znalezienie w szybki sposób produktu.
Linkowanie wewnętrzne – co powinieneś wiedzieć?
Jak już wiesz roboty podczas analizy strony poruszają się linkach umieszczonych wewnątrz witryny, dlatego powinieneś pamiętać o kilku istotnych aspektach:
- Anchory – linkując do innych podstron stosuj dokładne opisy, by użytkownicy wiedzieli dokąd prowadzi dany link. Unikaj stosowania >>>Kliknij<<<, sprawdź tutaj, w tym artykule, itp.
- Status 404 – zwracaj uwagę na to, aby odnośniki nie kierowały do stron z statusem 404. Dlatego też nie zaleca się linkować do konkretnych produktów, ponieważ po wyczerpaniu danej oferty produkt znika.
- Hierarchia – dodawaj odnośniki zgodnie z hierarchia stron. Oznacza to, że najlepiej linkować ze strony głównej (która ma największy link jucie) do kategorii pierwszego rzędu oraz drugiego rzędu i tak dalej.
- Atrybut nofollow – pamiętaj o tym, aby odnośniki na twojej stronie nie posiadały atrybutu nofollow, gdyż robot Google nie będzie mógł przemieszczać się za pomocą linków. Stosuj atrybut follow!
- Mapa witryny – bardzo ważną rzeczą jest stworzenie mapy witryny, która zawiera wszystkie najważniejsze linki na naszej stronie. Utworzenie jej pomaga robotom w indeksacji.
- Słowa kluczowe – ustal, które słowa kluczowe są dla Ciebie najistotniejsze i linkuj za ich pomocą. Pamiętaj także o tym, by podczas linkowania do jednej podstrony z innych stosować różne teksty zakotwiczenia – synonimy, long taile.
Warto mieć również na uwadze to, że im bliżej link znajduje się strony głównej tym posiada większą moc - nie powinno linkować się do strony głównej, a z niej. Linki wewnętrzne przekazują sobie moc, dlatego też strona, która jest częściej linkowana odbierana jest jako ważniejsza.
Gdzie umieszczać linki wewnętrzne?
Przedstawiam Ci listę miejsc, w których obowiązkowo powinien znaleźć się link:
- Menu górne
- Menu boczne
- Logo – szybki powrót na stronę główną
- Mapa witryny – sitemap.xml
- Stopka – dodanie linków, które nie zostały umieszczone w menu głównym
Elementy wymienione poniżej wymagają od Ciebie włożenia większej pracy, ale z pewnością przyniosą bardzo korzystne efekty:
- Nawigacja okruszkowa,
- W treści artykułów na blogu,
- W treściach na stronie głównej,
- Na stronach produktów.
Zalety linkowania wewnętrznego
- Szybsza indeksacja podstron w sklepie.
- Dłuższe przebywanie użytkowników na stronie sklepu.
- Polepszenie odczuć użytkowników – UX.
- Linkowanie wewnętrze wpływa pozytywnie na pozycje słów kluczowych.
- Pomaga zwalczyć kanibalizację.
- Zmniejsza współczynnik odrzuceń.
Oto kilka porad, które ja stosuję w linkowaniu wewnętrznym
- Na stronie głównej dodaj sekcję „Nowości”, „Polecane produkty” lub „Najczęściej kupowane”.
- Na stronach produktowych masz do wyboru 2 opcje. Możesz dodać sekcję z produktami komplementarnymi lub podobnymi. Dzięki temu użytkownicy pozostają dłużej na stronie oraz dokonują większych zakupów.
- Upselling – czyli dodatki do produktów. Sprzedajesz modne spodnie? Zaproponuj do nich równie modny i nowoczesny pasek.
- Blog – gdy opisujesz zalety swoich spodni w obszernym artykule, umieść na końcu pod wpisem listę polecanych produktów. Jednak bardziej wyrafinowaną opcją będzie zamieszczenie w treści artykułu odnośnika do produktu w postaci tekstowej. Ale zalecam ostrożnie stosować to rozwiązanie, ponieważ w przyszłości usunięcie produktu z oferty może spowodować pojawienie się statusu 404.
Jeżeli szukasz firmy, która zajęłą by sie pozycjonowaniem Twojej strony internetowej, zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania i skontaktuj się znami. Chętnie Ci pomożemy!