Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
GPSR jakie zmiany czekają e-commerce?

GPSR jakie zmiany czekają e-commerce?

12.12.2024 | E-commerce | Autor: Konrad Ogar

Wraz z dynamicznym rozwojem handlu tradycyjnego i e-commerce, w całej Europie wprowadzane są zmiany w przepisach, aby dostosować je do współczesnych realiów rynku. Od 13 grudnia 2024 roku zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie – GPSR (General Product Safety Regulation), czyli Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów....

Nowe regulacje GPSR znacząco wpłyną na zwiększenie ochrony konsumentów w Unii Europejskiej, a także nałożą dodatkowe obowiązki na właścicieli sklepów internetowych, wprowadzając konkretne wymogi.

Co to jest GPSR?

GPSR, czyli General Product Safety Regulation, jest nowym rozporządzeniem Unii Europejskiej, które dotyczy ogólnego bezpieczeństwa produktów. Ma ono na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów, regulując sprzedaż produktów na terenie UE. Rozporządzenie dotyczy wszystkich produktów, które trafiają na rynek UE, chodzi tutaj zarówno jak o produkt nowy, używany, produkt, który został odnowiony, naprawiony  lub poddany recyklingowi. GPSR zastępuje dotychczasowe dyrektywy w tym zakresie i nakłada większą odpowiedzialność na sprzedawców w zakresie projektowania i właściwego znakowania produktu tak, aby zidentyfikować jego źródło pochodzenia w przyszłości.  Istotne jest również to, że rozporządzenie nakłada wymóg posiadania osoby, która będzie odpowiedzialna za ten produkt na terenie Unii Europejskiej, będzie to osoba odpowiedzialna za zgodność produktu z przepisami.

Rozporządzenie  ma zastosowanie do następujących grup:

  • Producentów - wytwórca produktu, projektant produktu, sprzedawca produktu pod własną marką lub znakiem towarowym
  • Importerów - osoby, fimy które wprowadzają do obrotu produkty nie pochodzące z UE
  • Dystrybutorów - osoby które nie należą do powyższych grup ale wprowadzają produkt do sprzedaży na rynek UE.

Jakie produkty nie są objęte rozporządzeniem GPSR?

Rozporzadzenie zastosowane jest dla produktów konsumenckich, czyli takich które będą używane przez konsumentów. Są to m.in.: zabawki, sprzet elektroniczny, obuwie, meble, sprzęt sportowy, kosmetyki, rowery. Lista tych produktów  nie jest zamknięta. Jak się jednka okazuje nie wszystkie produkty, są ujęte w nowym rozporządzeniu. Istnieje lista produktów, które zostały odgórnie wyłączone z tej regulacji, ponieważ regulowane są innymi przepisami i podlegają innym kontrolom, należą do nich przede wszystkim:

  • Produkty lecznicze,
  • Żywność i produkty paszowe,
  • Żywe rośliny i zwierzęta,
  • Środki służące do ochrony roślin,
  • Antyki,
  • Statki powietrzne,
  • Produkty, które posiadają wyraźne oznaczenie, że są do naprawy, odnowienia lub do recyklingu,
  • Sprzęt służący do przewozu, pod warunkiem że jest obsługiwany przez dostawcę usług w ramach usługi transportowej, ale nie może być obsługiwany przez konsumentów,
  • Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego.

GPSR a ochrona konsumentów

Istotną sprawą jest także fakt, że zgodnie z rozporządzeniem konsument produktu musi posiadać do wybou "środki ochrony prawnej" są to:

  • naprawa produktu,
  • zapewnienie zwrotu wartości produktu, ale pod warunkeim że kwota tego zwrotu będzie równa cenie która została zapłacona przez konsumenta,
  • zastąpienie odzyskanego produktu, produktem który jest uznany za bezpieczny o takiej samej wartości i jakości.

Jak przygotować swoją firmę na wdrożenie GPSR?

Rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów nakłada na producentów, importerów i dostawców szereg wymagań, które należy spełnić, aby poprawić działalność zgodnie z prawem. Wprowadzenie nowych wymogów i dostosowanie swojego sklepu jest procesem pracochłonnym  i wymaga zaplanowania odpowiednich działań. Na początku zacznij od:

  • Oceń swój katalog produktów - Przeanalizuj dokładnie swój katalog produktów, aby określić, które z nich podlegają GPSR. Pamiętaj, dotyczy to zarówno nowych, jak i używanych, odnowionych czy zrekonstruowanych przedmiotów.
  • Wyznacz odpowiedzialnego przedstawiciela na terenie UE - Wybierz odpowiedzialnego przedstawiciela na terenie UE. Każdy sprzedawca musi wyznaczyć „Osobę odpowiedzialną” w Unii Europejskiej, która będzie odpowiadać za bezpieczeństwo i zgodność produktów z przepisami. Dane kontaktowe tej osoby powinny być wyraźnie umieszczone na opakowaniu lub etykiecie produktu. Może to być osoba fizyczna, producent, importer lub przedstawiciel zewnętrzny. Wybór odpowiedniego przedstawiciela jest kluczowy dla skutecznej współpracy z władzami UE w zakresie zgodności produktów
  • Zapewnij przejrzyste dane producenta - zapewnij łatwy dostęp do danych producenta, takich jak nazwa, adres i kontakt. Dzięki temu władze mogą szybko zidentyfikować źródło produktu w razie problemów z bezpieczeństwem, co pozwala na szybką reakcję i minimalizuje ryzyko naruszeń przepisów.
  • Dostosuj swoją ofertę w sklepie online – upewnij się, że posiadasz na stronie produktu wszystkie informacje o bezpieczeństwie, a ewentualne ostrzeżenia są w języku kraju,  w którym prowadzona jest sprzedaż.
  • Zapewnij dokumentację dotyczącą bezpieczeństwa i zgodności - Przechowuj i udostępniaj wymagane dokumenty dotyczące zgodności i bezpieczeństwa. Powinny one obejmować certyfikaty, atesty, instrukcje obsługi oraz inne niezbędne materiały potwierdzające zgodność z GPSR. Upewnij się, że dokumentacja jest aktualna, dobrze zorganizowana i poprawnie przygotowana, aby uniknąć opóźnień w zatwierdzaniu produktów do sprzedaży.
  • Sprawdzaj zmiany w przepisach – warto śledzić i aktualizować wiedzę na temat zmian  w przepisach dotyczących produktów.

 

GPSR - co należy wdrożyć w e-commerce?

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, musisz dostosować się do nałożonych wytycznych, aby nie narażać się na dodatkowe sankcje i kary. Oto najważniejsze wytyczne, które należy wdrożyć:

  • Informacje o bezpieczeństwie produktu - Producenci muszą dokładnie oceniać bezpieczeństwo swoich produktów, identyfikując ryzyko i potencjalne zagrożenia. A sprzedający w sklepie online musi zadbać, aby produkty takie posiadały w widocznym miejscu ostrzeżenia, informacje o bezpieczeństwie tych produktów i posiadane certyfikaty.
  • Dokumentacja produktowa – sprzedający musi zapewnić, że posiada odpowiednią dokumentację z GPSR. Etykieta produktu powinna zawierać pełne informacje o produkcie, dane kontaktowe do producenta, a także osoby odpowiedzialnej. Ważne, aby w ofertach prezentowanych na stronie www opublikować zdjęcia produktów i elementy do ich identyfikacji.
  • Informacje kontaktowe producenta - zaleca się udostępnienie danych kontaktowych producenta, aby umożliwić zgłaszanie pytań lub problemów związanych z bezpieczeństwem produktu.

 

Celem wprowadzonych regulacji jest większa ochrona konsumentów (głównie dzieci, osób niepełnosprawnych i osób starszych) i dostosowywanie do ciągle zmieniających się wyzwań technologicznych.  GPSR ma na celu również wyeliminowanie z rynku takich produktów, które stanowią zagrożenia nie tylko dla zdrowia, ale i bezpieczeństwa konsumentów.  Poprzez dostosowanie się do nowych przepisów i regulacji GPSR  masz możliwość zbudowania zaufania do swojej marki i sprzedawanych produktów. 

Jeśli jesteś właścicielem platformy e-commerce (sklepu internetowego) to dowiedź się jak w prosty sposób wprowadzić na niej nowe funkcjonalności. Większość takich platform wdraża funkcję które ułatwiają uzupełnianie niezbędnych informacji.

 

Źródło: 
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R0988