Pojęcie pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych to różnorodne działania mające na celu zwiększenie widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce wzrasta również ilość odwiedzin strony przez potencjalnych klientów. Pozycjonowanie to bardzo efektywny sposób, by promować zarówno własną witrynę w Internecie, jak i cała firmę.
Na pozycję Twojej strony internetowej ma wpływ wiele czynników rankingowych – mówi się, że jest ich ponad 200. Firma Google nieustannie ulepsza swoje algorytmy, by w jak najlepszym stopniu odpowiedzieć na zapytania internautów i wyświetl im trafne wyniki. Dlatego też pozycjonowanie to ciągły proces udoskonalania strony.
Od czego zależą wyniki wyszukiwania?
Celem Google jest wyświetlanie najtrafniejszych wyników internautom, dlatego też firma ta opracowała algorytmy, dzięki którym może oceniać i sortować ukazujące się wyniki w SERP. Jak już wiesz, czynników jest bardzo dużo, niektóre są już znane, a inne nie. Do znanych elementów mających wpływ na pozycję strony są między innymi 2 ogólne grupy:
- czynniki związane z treścią w witrynie,
- czynniki związane z popularnością strony.
Treść na stronie to bardzo istotny element, gdyż to dzięki niemu internauci i roboty Google wiedzą o czym jest dana strona. Przykładowo, do czynników związanych z treścią i działaniem strony zaliczyłabym:
- unikalność treści i jej ilość,
- częstotliwość jej aktualizowania,
- szybkość ładowania strony,
- nasycenie słowami kluczowymi – w nagłówkach, URL- ach, tekstach,
- poprawność kodu HTML,
- oraz dostępność wersji strony na urządzenia mobilne.
Natomiast na popularność strony mają wpływ linki pozyskiwane z zewnątrz. Dlaczego? Google uważa, iż strona, która jest często polecana przez użytkowników Internetu posiada wartościową treść, a tym samym jest sama wartościowa. Czynnikami związanymi z popularnością strony są:
- ilość stron, które linkują do twojej witryny,
- jakość stron linkujących,
- obecność w social mediach.
Jak wyglądają wyniki wyszukiwania w Google?
Wchodząc do wyszukiwarki Google i wpisując dane zapytanie, np. „damskie buty zimowe” wyświetla się nam strona z wynikami, zwana SERP. Nie wszystkie wyniki są organiczne, dlatego przestawię Ci strukturę Goole.
1 – Reklama produktowa ADS
2 – Reklama tekstowa ADS
3 – Wyniki organiczne
4 – Obrazy
5 – Reklama tekstowa ADS
6 – Podobne wyszukiwania
Oto w jaki sposób prezentuje się struktura wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Pamiętaj, że pierwsze wyniki są reklamami, a dopiero pod nimi znajdują się wynik organiczne, a o których pozycje będziesz włączył.
Pozycjonowanie – od czego zacząć?
Pozycjonowanie jest długotrwałym i niełatwym procesem. Aby rozpocząć efektywne pozycjonowanie należy wcześniej się do niego przygotować.
Analiza konkurencji
Uważam, że na początku powinieneś zacząć od przeprowadzenia analizy konkurencji i przygotowania strategii. Analiza konkurencji często jest pomijana i niedoceniana przez wiele osób. Każda branża posiada firmy, które znajdują się na szczycie, dlatego też warto wziąć je pod uwagę. Dzięki analizie firm, które są na najwyższych pozycjach jesteś w stanie dowiedzieć przykładowo skąd pozyskują linki, na jakie słowa się pozycjonują, jakie treści posiadają. A najważniejszą zaletą analizy jest możliwość zdobycia części ruchu z ich stron oraz uniknięcie błędów.
Audyt strony internetowej
Sądzę, że skuteczne pozycjonowanie nie może odbyć się bez przeprowadzenia wyczerpującego audytu. Audyt pozwala specjaliście na zapoznanie się całą stroną – jej strukturą, zawartością nagłówków, meta tagami, ewentualną duplikacją treści itd. Dzięki sprawdzeniu strony pod wieloma różnymi czynnikami jesteśmy w stanie zidentyfikować występujące problemy, a dzięki temu w późniejszym okresie je wyeliminować.
Przeprowadzając audyt w naszej firmie sprawdzamy między innymi:
- meta dane,
- czy strona może zostać zindeksowana,
- szybkość wczytywania się strony,
- dopasowanie do urządzeń mobilnych,
- adresy URL,
- czy występują błędy 404,
- czy grafiki mają uzupełnione atrybuty ALT,
- czy strona posiada wdrożone dane strukturalne,
- czy kod HTML nie zawiera błędów,
- czy znajdują się słowa kluczowe w treściach,
- profil linków,
oraz wiele innych czynników, których nie sposób teraz wymienić.
Dobór fraz kluczowych
Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy konkurencji powinieneś zastanowić się na jakie słowa kluczowe chciałbyś być widoczny. W doborze słów bardzo pomoce są zewnętrzne narzędzia. Ja często wykorzystuję bezpłatnego Planera słów kluczowych z Google ADS, aby sprawdzić ilość wyszukiwań dla danej frazy. Dodatkowo, pomoce również bywają Semstorm, Senuto oraz podpowiedzi Google znajdujące się na samym dole strony. Pamiętaj także, że frazy powinny być dopasowane do branży, dlatego też warto wziąć pod uwagę jakich zapytań używają klienci pytając o produkt czy usługę.
Optymalizacja strony internetowej
Gdy już przeszedłeś powyższe punkty – masz zaplanowaną strategię, możesz przystąpić do optymalizacji strony. Popraw na stronie wszystkie błędy, które odnalazłeś podczas audytu. Wyżej już wymieniałam czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę, lecz przytoczę je ponownie dla przypomnienia:
- zoptymalizuj meta dane – meta title oraz meta description,
- zoptymalizuj kod HTML,
- przygotuj unikalne treści na stronę pod SEO,
- usuń błędy techniczne ze strony,
- zoptymalizuj prędkość wczytywania strony,
- zoptymalizuj stronę pod urządzenia mobilne,
- zoptymalizuj nagłówki (H1-H6),
- dodaj sitempe.xml do strony,
- zoptymalizuj plik robots.txt,
- zoptymalizuj wyświetlane URL.
Po wykonaniu optymalizacji technicznej SEO, musisz jeszcze zdobyć zaufanie do swojej witryny, dlatego też przygotuj się do zdobywania wartościowych linków.