Strona internetowa zgodna z SEO
Wszystkim powtarzam pewną mantrę: “O SEO należy myśleć przed zrobieniem strony internetowej, a nie po jej wykonaniu”. Po zrobieniu strony WWW często już jest za późno na pewne zmiany i optymalizacja strony pod Google potrafi kosztować więcej, niż zrobienie nowej strony. Jeżeli nie pomyślisz o SEO przed wykonaniem strony, to później zapłacisz drugie tyle za optymalizację już zakodowanej strony WWW.
SEO powinno być wpisane w strategię marketingową firmy i być nierozerwalnym elementem przy planowaniu firmowej strony internetowej.
Już na etapie zamówienia musisz poinformować swojego wykonawcę, że będziesz wymagał zgodności strony z podstawowymi zasadami pozycjonowania. Wpisz to w umowę.
Wielu informatyków nie zna się na marketingu i może w ogóle nie wiedzieć o co chodzi z SEO, dlatego upewnij się, że Twój wykonawca zna zasady SEO. Porozmawiaj z nim o tym, a jeżeli masz wątpliwości czy wywiąże się z tego zamówienia dobrze, to pomyśl o zmianie wykonawcy. Zapytaj wykonawcę strony czy kiedykolwiek optymalizował stronę pod SEO i współpracował w tej sprawie z agencją SEO. Twoja firma nie może ponosić konsekwencji związanych z niską jakością strony WWW, bo może to być gwóźdź do trumny przy próbie podboju Internetu.
PS: pamiętaj że SEO/SEM to marketing, a nie informatyka, wiec dobierając wykonawcę strony korzystaj z agencji reklamowych, które w swoim zespole mają specjalistów od marketingu internetowego, a nie tylko samych informatyków.
SEO a gotowe szablony
Najczęściej gotowe kupione szablony mają problemy ze zgodnością z SEO. Jeżeli zdecydujesz się na stronę opartą o szablon, to wymagaj od wykonawcy, aby sprawdził czy ten jest zgodny z zasadami SEO, a jeżeli nie, to aby go przerobił i przeprogramował.
Z gotowymi szablonami mam raczej złe doświadczenia, dlatego zdecydowanie lepiej zainwestować w stronę z indywidulanym projektem graficznym i ręcznie zaprogramowanym szablonem przez programistę, który zna reguły SEO.
Content marketing
Stronę należy tak zaplanować, aby można było na niej regularnie publikować ciekawe treści dla klientów. Dla SEO fundamentem jest stale przybywająca na stronie treść. Dlatego oprócz porządnie rozpisanej i podzielonej na strony oferty zaplanuj na stronie takie moduły jak na przykład:
- aktualności
- blog z artykułami branżowymi
- poradnik dla klientów
- Q&A
- e-booki do pobrania
- oraz inne …
Przyjazne linki
Google bot czytający Twoją stronę w pierwszej kolejności sprawdza co masz w linkach i jak jest zbudowana struktura strony oparta o poprawną budowę linków.
To jest przyjazny link:
www.twojadomena.pl/oferta/usługi-fryzjerskie/farbowanie-wlosow.html
a to przykład nieprzyjaznego linku:
www.twojadomena.pl/index.php?strona=35&kategoria=oferta
Zaawansowane porady
- Poproś wykonawcę o to, aby linki prowadzące do Twojej strony były kanoniczne i aby na wszystkich podstronach pojawił się meta tag “canonical”.
- Wybierz tylko jedną wersję domeny z WWW lub bez WWW i tylko jednej wersji używaj już na zawsze - to którą wersje wybierzesz nie ma żadnego znaczenia, byle by być konsekwentnym. Dla używanej wersji zrób przekierowanie 301.
- Zadbaj o to, aby ten sam link z ukośnikiem i bez ukośnika na końcu nie generował duplikatu treści. Czyli wybierz jedną z wersji, a na drugą ustaw przekierowanie 301. Np.: link domena.pl/oferta (bez ukośnika na końcu) działał poprawnie, a link domena.pl/oferta/ (z ukośnikiem na końcu) zwracał błąd 404 lub został przekierowany 301 na ten pierwszy.
Standard HTML 5 i zero tolerancji dla błędów
Twoja strona powinna być zakodowana zgodnie z standardem HTML i nie powinna mieć błędów w składni. Sprawdź to w validatorze w3c: https://validator.w3.org/
Strona nie powinna mieć żadnych błędów HTML (errors) i jak najmniej ostrzeżeń (wornings), aczkolwiek te drugie nie są aż tak ważne.
Ponadto programista powinien stosować tagi semantyczne takie jak < header > < footer > < section > < articel > < nav > i wiele innych potrzebnych robotom do zrozumienia struktury Twojej strony.
Nagłówek HTML i meta tagi
Niewidoczny dla czytelników nagłówek html’owy powinien zwierać meta tagi z poprawnie uzupełnionymi danymi i opisami. Zadbaj przede wszystkim o takie meta tagi jak:
- title
- desctiption
- canonical
- robots
- lang (tylko jeśli masz wielojęzyczną stronę)
Wskazówka zaawansowana:
- warto też wdrożyć Open Graph.
- warto też wdrożyć dane strukturalne.
Nawigacja na stronie
Wszystkie linki na stronie powinny mieć atrybut title=” ” którego wartość powinna być wypełniona nazwą strony i tam gdzie to logiczne słowami kluczowymi.
Nawigacja zwana często jako menu strony powinna być oparta o tagi < nav > < ul > < li > czyli jako lista wypunktowana. Menu nie powinno być kodowane w oparciu o elementy typu < div >
Odpowiednia struktura nagłówków
W całej witrynie należy stosować zgodnie z przeznaczeniem nagłówków różnego poziomu < Hx >. Każda podstrona powinna mieć tylko i wyłącznie jeden nagłówek < H1 >
W treści strony należy używać tylko nagłówków < H2 > i nagłówków niższego poziomu zgodnie z kolejnością i zasadami ich zagnieżdżania.
Nagłówków < h > nie stosuje się do nieistotnych pobocznych elementów strony.
Optymalizacja obrazów
Google bardzo zwraca uwagę na odpowiednią optymalizację obrazów na stronie, dlatego zadbaj o stosowanie poniższych zasad:
- Przyjazne nazwy plików graficznych np.: nazwa-usługi.jpg a nie jpg
- Słowa kluczowe w nazwach plików graficznych
- Tagi stosowane do publikacji obrazków, a nie za pomocą CSS background. … no chyba, że obrazek jest tłem i nie niesie ze sobą żadnej wartości merytorycznej.
- atrybuty ALT=” ” w kodzie z uzupełnionymi opisami
- skompresowane zdjęcia jpg lub WEBP i pomniejszone tak, aby nie zużywały transferu internetowego i nie spowolniały ładowania strony.
Sitemap.xml
Strona powinna mieć plik XML z automatycznie generowaną mapą strony. To znacząco ułatwia indeksowanie strony i na tym punkcie robot Google jest bardzo wrażliwy.
Poproś wykonawcę strony WWW, aby zakodował generator pliku sitemap.xml, który zawsze będzie dołączany na serwerze do strony.
Robot.txt
Na stronie powinien być dołączony plik robot.txt pozwalający robotom na indeksowanie strony. Jego brak nie jest dużym problemem, lecz jego obecność to dobra praktyka.
Inne często popełniane błędy SEO
Poniżej lista najczęściej popełnianych błędów, które negatywnie wpływają na optymalizację strony a co za tym idzie na pozycję w Google:
- stosowanie Javascipt . ajax do wczytywania treści – niedopuszczalne,
- elementy nawigacyjne typu “next” lub “czytaj więcej” wyzwalane za pomocą Javascript/jquery.onclick() zamiast zwykłego linku < a> - niedopuszczalne,
- wstawianie treści tekstowych takich jak artykuły i opisy w table < table > - niedopuszczalne,
- umieszczanie tekstów zintegrowanych z obrazkiem np.: jpg. zamiast nakładać tekst HTMLowo na obrazek,
- nieresponsywne strony - czyli strony niedopasowane do urządzeń mobilnych co obniża pozycję w Google - o tym napisałem cały szereg innych artykułów,
- niezwracanie uwagi na prędkość wczytywania strony. Im szybciej tym lepiej, wiec przeładowanie strony modułami nie działa korzystnie na jej pozycje w Google.
Strona, na której będą zawarte powyższe informacje z pewnością szybko osiągnie zadowalające wyniki w wyszukiwarce. Nie zapominaj o ciągłym rozwijaniu Twojej strony i systematycznym dodawaniu nowych treści zoptymalizowanych pod kątem SEO jest to bardzo ważne.
A jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej jak samodzielnie pozycjonować swoją stronę internetową, skontaktuj się z nami. Organizujemy doradztwo oraz szkolenie z SEO i nie tylko. Więcej o naszych szkoleniach znajdziesz na https://www.webimpuls.pl/szkolenia/