Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
E-commerce 2023 – od branżowych specyfik do zagranicznych wysyłek

E-commerce 2023 – od branżowych specyfik do zagranicznych wysyłek

19.03.2024 | E-commerce | Autor: Paulina Kozyra

W dynamicznym świecie współczesnego biznesu, e-commerce nieustannie się rozwija, przekraczając tradycyjne granice i oferując przedsiębiorcom oraz konsumentom nieskończone możliwości. Jednak sukces w tej cyfrowej strefie nie zależy wyłącznie od samej obecności online.

W dynamicznym świecie współczesnego biznesu, e-commerce nieustannie się rozwija, przekraczając tradycyjne granice i oferując przedsiębiorcom oraz konsumentom nieskończone możliwości. Jednak sukces w tej cyfrowej strefie nie zależy wyłącznie od samej obecności online. Kluczowe znaczenie mają czynniki wpływające na decyzje zakupowe konsumentów. Elementy takie jak personalizacja oferty czy budowanie zaufania do marki stanowią fundament, który kształtuje doświadczenia zakupowe i lojalność klientów.

W tym kontekście nie możemy także pominąć fenomenu cross-border e-commerce, który zaciera granice międzynarodowe, tworząc globalny rynek zarówno dla marek, jak i konsumentów. Ta nowa era handlu bez barier oferuje niezliczone możliwości, ale także stawia przed przedsiębiorcami nowe wyzwania.

Zapraszamy do lektury niniejszego artykułu, by zgłębić, jak te aspekty wpływają na kształtowanie się współczesnego e-commerce i jakie perspektywy otwierają się przed światowym handlem w dobie cyfryzacji.

 

Branże w e-commerce

Decydując się na założenie własnej firmy e-commerce, jednym z pierwszych i najważniejszych kroków jest wybór odpowiedniej branży. Jest to szczególnie kluczowy punkt dla przedsiębiorców, ponieważ nie każda branża jest popularna. Jedne kategorie będą chętniej wybierane niż inne, przy czym trzeba pamiętać, że każda będzie potrzebna mimo małego ruchu. W zeszłym roku odzież i akcesoria były na podium, jeżeli chodzi o zakupy online z wynikiem 80% udziału w sprzedaży. Kolejne produkty który były chętnie kupowane przez konsumentów przez system e-commerce to obuwie 67%, kosmetyki 65%, produkty farmaceutyczne 57% oraz książki, filmy i muzyka z wynikiem również 57%.

Te statystyki mogą być inspiracją dla firm e-commerce do dalszego rozwoju i dostosowywania oferty dla swoich odbiorców. Zakupy online stały się niezwykle popularne i trend ten na pewno nie spadnie w przyszłości.  

 

Czynniki wpływające na decyzje zakupowe w e-sklepie

Aby potencjalny klient dokonał decyzji zakupowej w sklepie internetowym trzeba zadbać o to aby czuł się dobrze na wybranej platformie: prosta funkcjonalność sklepu, szeroki zakres oferowanych opcji zakupowych a także szeroki wybór opcji dostawy zbliżają potencjalnego klienta do finalizacji transakcji. W procesie podejmowania decyzji zakupowych klienci kierują się również innymi czynnikami, które mogą mieć znaczący wpływ na ich ostateczny wybór. W przeprowadzonym badaniu według ankietowanych następujące czynniki motywują klienta do robienia zakupów w sieci:

  • Dostępność sklepu przez całą dobę (76%)
  • Brak konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego(76%)
  • Nieograniczony czas wyboru (70%)
  • Niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (68%)

Oczywiście istnieją również czynniki które zniechęcają potencjalnych klientów do złożenia zamówienia. Do takich problemów należą przede wszystkim:

  • natrętne reklamy śledzące (30%),
  • długie oczekiwanie na dostawę (30%),
  • wysokie koszty dostawy (27%).

Na podstawie informacji podanych wyżej możemy dojść do wniosków że przewagą sklepów internetowych nad stacjonarnymi jest ich dostępność przez całą dobę i brak konieczności odwiedzania sklepu osobiście co powoduje marnowanie czasu. Istotne jest również zwrócenie uwagi na aspekty wymagające poprawy, takie jak zbyt intensywna kampania reklamowa, która może być odbierana jako natrętna oraz czas oczekiwania klientów na dostawę. Wprowadzenie zmian w tych płaszczyznach nie tylko może zwiększyć satysfakcję klientów, ale także może przyczynić się do budowania długotrwałych relacji i lojalności wobec marki. Biorąc pod uwagę potrzeby klientów ich obawy i czynniki które ich zniechęcają do zakupu sklepy internetowe posiadają wiedzę na temat tego co należy w przyszłości poprawić aby świadczyć swoje usługi na jeszcze wyższym poziomie.

Wysyłki i zwroty

Bez wysyłek, logistyki, a czasem nawet zwrotów ciężko mówić o e-commerce. Wiedząc jak bardzo jest to wymagany sektor, firmy specjalizujące się w tej dziedzinie oferują swoje usługi, ale tylko nieliczni stają się liderami rynku. Do najpopularniejszych form dostaw według przeprowadzonych badań możemy zaliczyć paczkomaty (82%), kurierów (42%) oraz dostawy do punktów partnerskich (18%). Dodatkowo optymalnym czasem trwania dostaw według ankietowanych jest czas dostawy do 8 godzin (94%) lub 12 godzin (83%), a duża część uznała że dostawy za 300-500 zł powinny być bezpłatne. Z ciekawostek możemy wspomnieć, że InPost w ostatnim wpisie na LinkedInie poinformował nas, że w Polsce dostarczył 892,1 mln paczek (+16% w porównaniu rok do roku).

Przedsiębiorcy, planujący umieszczenie na swojej stronie internetowej opcji dostaw, powinni zwrócić szczególną uwagę na preferencje klientów, które w ostatnim czasie skłaniają się ku korzystaniu z paczkomatów. Jest to istotne, gdyż wygoda i elastyczność odbioru przesyłek za pośrednictwem paczkomatów zdobywa coraz większą popularność.

Handel zagraniczny (cross border e-commerce)

E-commerce w ostatnich latach nie ogranicza się jedynie do wysyłek wewnątrzkrajowych. Coraz częściej przedsiębiorstwa angażują się w tzw. handel zagraniczny, znany również jako cross-border e-commerce. Taka praktyka pozwala firmom na rozszerzenie swojego zasięgu rynkowego, sprzedając swoje usługi / produkty na nowe rynki. Dane z grudnia 2023 roku pokazują, że cross border bardzo napędza polski e-commerce. Wartość sektora wzrósł aż o blisko 13%, gdy wartość sprzedaży krajowej wyniosła 0,6%. Głównymi i najpopularniejszymi krajami sprzedaży zagranicznej w przypadku Polski są: Niemcy (53,05%), Wielka Brytania (44,44%) i Holandia (35,13%). Jak podają dane, sprzedaż produktów za granicę w przypadku Polski wiąże się również z wyzwaniami, takimi jak:

  • marketing i przeznaczanie dużej ilości czasu i środków na analizę lokalnych rynków (53%),
  • logistyka czyli długi czas dostaw i różnorodność przepisów celnych (19%),
  • metody płatności i waluty tutaj powstaje potrzeba integracji z lokalnymi systemami płatności (11%),
  • rozwój produktu czyli regulacje bezpieczeństwa, etykietowania i pakowania produktów (9%),
  • dodatkowe wersje językowe stron www i konieczna potrzeba tłumaczenia treści, dostosowywania procesu zakupowego do danego rynku(8%).

 

E-commerce to nie tylko przyszłość handlu, to jego teraźniejszość, która kształtuje nasze codzienne doświadczenia zakupowe. Jako przedsiębiorcy i konsumenci, mamy niepowtarzalną okazję, by aktywnie uczestniczyć w tej rewolucji, która ciągle zmienia sposób, w jaki kupujemy, sprzedajemy i łączymy się ze światem. Personalizacja oferty, budowanie zaufania do marki, oraz wykorzystanie potencjału cross-border e-commerce to kluczowe elementy, które nie tylko umacniają pozycję na rynku, ale także definiują sukces w cyfrowej erze handlu.