Czas na biznesplan
Zacznij od retrospekcji swojego ostatniego biznes planu. Warto bowiem raz na rok wrócić do niego i przeczytać ponownie. Bez wątpienia przekonasz się, że Twoja firma, a także sukces, to nie przypadek. To motywujące!
Napisz nowy biznesplan na najbliższy rok, a może nawet dwa. Nie musisz wcale zaczynać od zera! Zaplanuj nowe cele biznesowe lub odśwież stare, zakładając plan ich wykonania na najbliższe miesiące. Zastanów się, na czym chciałbyś się skupić w ciągu kolejnych 365 dni. Zobaczysz, że dzięki temu Twoje plany i pomysły zaczną układać się w spójną całość, gotową do realizacji.
Zadbaj o swój wizerunek w internecie
Zrób review własnej strony internetowej. Przemyśl, czego jest na niej za dużo, a czego może brakować. Może warto zastanowić się nad nowym układem i podziałem treści. Przypomnij sobie, jakie informacje są ważne dla Twoich klientów i o co najczęściej pytają. Zaktualizuj treści na podstronach, oferty, portfolio, a także zdjęcia czy dane kontaktowe.
Poświęć czas na swój blog lub dział aktywności. Podziel się poradami czy też ciekawostkami dotyczącymi branży, a później udostępnij link do nowych treści w mediach społecznościowych. Dzięki temu zwiększysz ruch na swojej stronie i przyczynisz się do podniesienia Twojej pozycji w Google.
Sprawdź, co dzieje się w Twojej branży oraz u konkurencji. Google okaże się najlepszym narzędziem, które możesz wykorzystać. Taki research może Cię zainspirować do powstania nowych pomysłów, a także ukierunkować działania marketingowe na kolejne lata.
Dzięki Google Analytics możesz sprawdzić, kto i z jakich miast wchodzi na Twoją stronę.
Znajdź fanpage i grupy dyskusyjne dotyczące Twojej branży. Facebook pod tym kontem to bez wątpienia skarbnica wiedzy! Być może zainspiruje Cię to do stworzenia własnego fanpage'a? A jeżeli już go posiadasz, natchnie Cię do jego aktualizacji? W ten sposób pokażesz swoim klientom, że Twoja firma wciąż żyje i ma się dobrze.
Poświęć czas na sprzedaż
Zrób analizę dotychczasowej sprzedaży. Sprawdź, które produkty i kanały sprzedażowe przyniosły Ci największe zyski. Wykorzystaj do tego Google Analytics oraz dotychczasowe informacje o przeprowadzonych działaniach reklamowych. Czy pytasz swoich nowych klientów skąd dowiedzieli się o Twojej firmie lub jak do Ciebie trafili?
Opracuj nową ofertę dla swoich klientów. Zaktualizuj cennik oraz wypisz korzyści, jakie otrzymają. Możesz stworzyć kilka dodatkowych slajdów (nawet w Wordzie) objaśniających Twój produkt lub usługę. Warto stworzyć z tego plik PDF, który może pomóc podjąć decyzję niezdecydowanym klientom.
Ustal nowe cele sprzedażowe. Zastanów się, ile musisz sprzedać, aby być zadowolonym ze swojej firmy? Które kanały dotarcia do klienta okażą się tymi właściwymi i będą dla Ciebie najbardziej efektywne? Może okazać się, że warto będzie coś zmienić lub poeksperymentować w najbliższym czasie. Bądź na to gotowy!
To nie wszystkie wskazówki, którymi chciałbym się z wami podzielić. Już pracuję nad kolejnym ebookiem który będzie poradnikiem dla właścicieli stron WWW. Mam nadzieję, że pomogą one produktywnie wykorzystać namiastki wolnego czasu, a być może okażą się pomocne w rozwoju waszego biznesu.