Po pierwsze i najważniejsze jest, abyś zamówił stronę, która w pakiecie posiada system zarzadzania treścią (CMS – Content Management System). To dzięki niemu będziesz mógł się zalogować do własnej strony przez panel administratora nazywany często „zapleczem” lub „tylnymi drzwiami” i tam wprowadzać zmiany w treściach wyświetlanych Twoim klientom. My naszym klientom oferujemy strony WWW z autorskim systemem zarządzania treścią WiCMS.
Dlatego zapytaj swojego wykonawcę strony czy do strony otrzymasz system CMS.
A jeżeli otrzymasz CMS to jaki on powinien być? Jakie powinien spełnić wymagania? Na co zwrócić uwagę informatykowi w czasie tworzenia strony internetowej i kodowania szablonu? Na to pytanie odpowiem w kilku najważniejszych punktach:
1. Pełny dostęp do systemu CMS
Upomnij się o swój login i hasło do panelu administracyjnego i sprawdź czy masz pełny dostęp na poziomie „administratora”. Dostęp na poziomie „redaktora” to za mało – pozwala on najczęściej tylko na edycję części informacji lub tylko te już istniejące.
2. Łatwy CMS i uproszczenie obsługi
Poproś informatyka, aby tak zbudował szablon i osadzanie treści, żeby ich późniejsza edycja była maksymalnie uproszczona dla każdego pracownika w firmie. Najlepiej tak, aby nie trzeba było znać kodu HTML, a edytor działał podobnie jak WORD. Wpływ na uproszczoną edycję ma również zastosowanie odpowiednich dedykowanych modułów bez rozwiązywania problemów w kodzie drogami okrężnymi.
3. Strona 100% edytowalna
Wszystkie treści wyświetlane w szablonie w części publicznej, tej widocznej dla Twoich klientów powinny być edytowalne przez formularze lub kreatory w panelu administratora. Poinformuj o tym swojego programistę, aby później do zmian treści i obrazków na stronie nie był potrzebny programista, do przeprogramowywania szablonu bezpośrednio w kodzie strony.
4. ZERO limitów
Skoro już masz system CMS i samodzielnie możesz go używać to żadne limity nie są potrzebne. Ilość podstron, zakładek w menu, aktualności, wpisów w blogu, galerii zdjęć, produktów na stronie powinna być nielimitowana i tak działa większość dobrych systemów CMS. Dostęp do panelu administratora też powinien być nielimitowany i bezpłatny dla wszystkich członków Twojego zespołu. Nie ma nic bardziej frustrującego jak konieczność dopłacania za każdą nową zakładkę na stronie.
5. Gwarancja
Panel administratora, który przestaje działać po kilku latach, akurat wtedy gdy firma się rozwinęła i trzeba zaktualizować ofertę na stronie – niedopuszczalne. Systemy CMS to bardzo skomplikowane oprogramowanie działające na serwerze i najczęściej zakodowane w językach trudnych do opanowania dla osób bez wykształcenia informatycznego. Dlatego programista lub firma, w której zamawiasz stronę powinna wziąć odpowiedzialność za stabilność, bezpieczeństwo i bezawaryjność tego oprogramowania. Niezbędne minimum to 2-5 lat gwarancji, ale najbezpieczniej jak otrzymasz gwarancję dożywotnią na ukryte wady lub błędy techniczne. Ty sam korzystając z Panelu administratora nie jesteś w stanie uszkodzić systemu CMS, a niektóre wady potrafią wychodzić po wielu miesiącach, zwłaszcza w oprogramowaniu open source.
6. Bezpieczeństwo
Koniecznie zwróć uwagę na zabezpieczenia strony internetowej - samo SSL/HTTPS niestety w niczym nie pomoże. UWAGA: stare systemy CMS i te open source, których kod jest otwarty dla wszystkich (np.: wordpress) są najbardziej niebezpieczne, bo ilość wirusów, botów i programów do włamywania się do takiego kodu jest ogromna i ciągle wychodzą nowe. W takich systemach CMS trzeba włożyć sporo wysiłku w jego zabezpieczenie i trzeba mieć spore doświadczenie, aby wiedzieć jak to zrobić. Zatem najczęściej dla bezpieczeństwa Twojej firmy warto zainwestować w niszowy System CMS a nawet dedykowany napisany w nowych technologiach. Pamiętaj: włamanie na stronę WWW może mieć katastrofalny wpływ na Twoją pozycję w Google i na Twój wizerunek w Internecie.
7. SEO – strona dopasowana do Google
O wysokiej pozycji w Google trzeba myśleć już na etapie budowania strony WWW. Koniecznie przekaż Twojemu programiście, aby budowana przez niego strona była zgodna z zasadami SEO. Szablon musi być lekki, szybko się ładować, zrobiony zgodnie z standardem HTML co można sprawdzić w https://validator.w3.org/, odpowiednia zbudowana nawigacja, adresy URL i uzupełniane automatycznie (lub ręcznie) metatagi. Najlepiej, aby system CMS pozwalał edytować wszystkie elementy mające wpływ na SEO (metatagi, adresy URL).
8. Szkolenie z obsługi strony internetowej
Teoretycznie wszystko powinno być łatwe tak jak prowadzenie własnego Facebooka, co obecnie większość robi lekko i intuicyjne. Jednak nawet na Facebooku pierwsze kroki były trudne, wiec jeżeli to jest Twój pierwszy kontakt z systemami CMS, to poproś twórcę strony internetowej o przeszkolenie Ciebie i Twojego zespołu z obsługi CMSa i edycji najważniejszych treści na stronie WWW.
Mam nadzieję że dzięki tym informacjom będzie Ci dużo łatwiej przy wyborze odpowiedniej oferty i będziesz umiał poprowadzić zamówienie strony WWW tak, aby ostatecznie powstała ona na wysokim poziomie jakości.
Jeżeli tylko masz pytania to dzwoń. Chętnie udzielę porady o stronach i sklepach WWW.
Konrad Ogar
+48 693 535 818